Feb 9, 2014

Apa Itu Buku Bergambar Kanak-kanak (BBKK)?

Dahulu, saya sering tertanya-tanya mengapa buku tanpa tulisan ini lebih mahal dari buku bertulisan?

BBKK bertajuk "DogFish" tulisan Gillian Shields & ilustrasi oleh Dan Taylor

Malah, lagi kurang tulisan, lebih mahal pula buku ini. 0_o

Selepas berkenalan dengan cikpuan Fazeila pada tahun 2012, baru saya memahami bagaimana mahu menggunakan Buku Bergambar Kanak-kanak (BBKK).

Sejak itu, saya lebih meminati BBKK pula berbanding buku bertulisan biasa.



Selamat berkenalan dengan dunia BBKK!

Waida Yusof,
9 Februari 2014
KL

4 comments:

  1. salam perkenalan...

    menarik nyer BBKK ni... macam mana nak dapatkan buku ni yer?

    jom visit blog akk yg tak seberapa.. hihi
    http://lineyghazali.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan juga :)

      BBKK paling mudah didapati ketika Big Bad Wolf. Boleh juga mencarinya di BookXcess atau di Kinokuniya.

      Delete
  2. Assalamualaikum

    Saya juga pernah terbaca tentang buku cerita tanpa teks ini.
    Cara menggunakannya, adakah kita mencipta sendiri 'jalan ceritanya' berdasarkan gambar/ilustrasi? atau bagaimana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam

      Kebaikan BBKK ini adalah kita bebas menafsirkannya sendiri sebagaimana kita suka. Jadi, terpulang kepada Aiyna bagaimana mahu menggunakannya.

      Walau bagaimana pun, jika Aiyna mahu menggunakan BBKK secara berstruktur, saya sarankan bagi mengikuti kursus HOTS kendalian mentor saya, cikpuan Fazeila Isa.

      http://kursuspenulisan.com/testimonial-hots.html

      Delete