Jan 5, 2011

Perlahankan Hidup Kita

Minggu ini saya menguliti buku "Biografi Muhammad Bin Abdullah", terbitan PTS Islamika.



Saya suka satu perenggan dalam buku ini.


"Menggembala kambing adalah kerja nabi-nabi. Apakah kelebihannya? Para ulama cuba mencungkil kelebihan-kelebihannya. Mereka berkata, "Orang yang menggembala kambing selalu berada di padang pasir. Ini menyebabkan dia selalu bersendirian. Orang yang selalu bersendirian mempunyai banyak masa berfikir, meneliti dan melihat kebesaran Tuhan di langit, matahari, bulan, bintang, awan dan alam sekelilingnya. Begitu juga akan selalu dapat menilai dirinya. Keadaan ini menjadikan jiwanya bersih dan jernih. Tetapi bagi orang yang hidup di bandar yang sibuk, kehidupan yang sibuk itu tidak memberi ruang kepadanya berfikir, meneliti dan mengkaji apa lagi untuk selalu menilai diri."


Saya bersyukur, Tuhan memberi ruang pergi dan pulang tempat kerja seorang diri. Benar, ia ruang buat saya berfikir.


Saya kini, mahu belajar memperlahankan hidup. Fokus kepada perkara penting dalam hidup.

Waida Yusof, Jan 2011

No comments:

Post a Comment